top of page

טיפול ממברנלי בשפכים תעשייתיים

עודכן: 27 באוק׳ 2023

בימים אלה ממברנות נכנסות יותר ויותר כטכנולוגיה לטיפול בשפכים תעשייתיים ומוניציפאליים. לממברנות מגוון יתרונות אך גם מספר חסרונות משמעותיות שמונעות מהן להיות רלוונטיות עבור כל סוג שפכים תעשייתיים.


מהי ממברנה:

מממברנה היא סנן, משמשת כאזור חייץ אשר מאפשר מעבר חומרים מסויימים, וחוסם מעבר חומרים אחרים. ממברנות מאפשרות להרחיק חומרים שונים המאופיינים בתכונות שונות כגון גודל, הידרופיליות, מטען ועוד. ממברנות משמשות עבור תהליכים שונים בתעשייה ביניהם טיפול בשפכים, התפלה, תהליכים שונים בתעשיית המזון והכימית לצרכי הפרדת גזים/חלבונים, אפליקציות בביו רפואה, ייצור אנרגיה ועוד.

איך בוחרים ממברנה לטיפול בשפכים?

ישנם סוגים שונים של ממברנות אשר משמשות להרחקת חומרים שונים. ניתן לסווג אותן לפי רזולוציות הסנן וסוג החומר ממנה היא מורכבת. נעשה שימוש בסוגי ממברנות שונים על פי הצורך. אומנם ממברנה מסוג אוסמוזה הפוכה (RO) תרחיק את החלקיקים הקטנים ביותר בנוזל אך היא גם הכי רגישה לפאולינג (סתימות) ודורשת הכי הרבה אנרגיה להפעלה. אופי המזהמים, טמפרטורה וגודל החלקיקים מהווים חלק עיקרי בבחירת הממברנה והתאמת מבנה זרימת הנוזל בה לצורך הבאת המתקן לטיפול ביעילות גבוהה. הרגולציה בנוגע לאופי המזהמים וריכוזם הולכת ומחמירה. כיום באירופה יותר ויותר מפעלי טיפול בשפכים נדרשים לבצע טיפול רביעוני בו יורחקו מזהמים כגון שאריות תרופות.

שימוש בממברנות בתעשייה:

השימוש בממברנות בתהליכי הטיפול בשפכים מתבצע כאחד מהשלבים הסופיים של התהליך לצורך סינון השאריות המזעריות ש"שרדו" את תהליכי הטיפול קודמים. לעיתים מדובר בחומרים אורגנים, במלחים או בשילוב של שניהם יחדיו.חומר אורגני עם מלחים מהווה אתגר משמעותי עבור רוב שיטות הטיפול הקובנציונליות. ישנן מגוון טכנולוגיות לטיפול בשפכים תעשייתיים אך בחלק מהמקרים פיתרונות כמו איוד שפכים הם יקרים ולא מיטביים עבור שפכים שמרביתם הם מים. החסרון המרכזי בממברנות הוא סתימה שלהן כאשר התיכנון של התהליך אינו מביא את השפכים לרמת ניקיון  מספקת. לממברנות יש רגישות גבוהה מאד לשמנים ושומנים, לפיכך יש לבצע תהליכי הפרדה וטיפולי קדם. במקרים רבים יש כדאיות כלכלית למפעל לטפל במי השפכים שלו לרמה של מים שפירים בכדי למחזר את השפכים ולהשתמש בהם בחזרה לתהליך. המשמעות של זה היא אפס שפכים נוזליים, והפחתה דרמתית בצריכת המים של המפעל. צוות המהנדסים בסוטוק יתאים לחברתכם את מערכת הטיפול המתאימה ביותר בכדי להפחית את עלויות התפעול השוטפות, עלויות ההקמה והקנסות מתאגידי המים.


טיפול ממברנלי בשפכים
טיפול ממברנלי בשפכים


206 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page