top of page
  • dzrihen

פינוי פסולת תעשייתית

עודכן: 5 באוג׳

מהי פסולת תעשייתית?

כל תהליך תעשייתי מבוסס על תהליכי ייצור ועיבוד של חומרי גלם שונים. חלק מהחומרים האלה, כגון שאריות כימיות, חומרים מתהליך כגון שמנים, אמולסיות, סולבנטים ומלחים, בוצות, אריזות שונות ועוד, יוצאים משימוש והופכים לפסולת שיש לפנות.


המפעלים בישראל מייצרים מדי יום כמויות אדירות של פסולת תעשייתית מוצקה ובוצה תעשייתית.


על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת 2012 ענפי התעשייה בישראל ייצרו קרוב ל-3.7 מיליון טון פסולת. מנתונים אלו, כבר ניתן להבין כמה פינוי פסולת תעשייתית הוא הכרחי.



פינוי פסולת תעשייתית
פינוי פסולת תעשייתית

קיימים מספר סוגים של פסולת תעשייתית הדורשים פינוי:


  • פסולת רגילה: פסולת שמכילה חומר אורגני רקבובי. אלה הן רוב הפסולות, למשל עץ, נייר, פלסטיק ועוד. לסוג פסולת זה משתייכת גם כל פסולת כימית תעשייתית שאינה מסוכנת: ללא חומרי נפץ, משקעים כימיים או בוצות משפכי תעשייה.

  • פסולת יבשה: פסולת שאינה מכילה חומר אורגני רקבובי, כגון פסולת בנייה.

  • פסולת מעורבת: פסולת שמורכבת מערבוב של פסולת רגילה ושל פסולת יבשה.

  • פסולת מסוכנת: פסולת תעשייתית שמכילה תרכובות כימיות המהוות סכנה לבני אדם ולסביבה, למשל חומצות ובסיסים, מלחים, ממסים, שמנים או קטליסטים. קיימות כמה תתי-קבוצות לסוג פסולת זה, להלן כמה דוגמאות:

  1. פסולת רפואית וביולוגית: פסולת מדבקת שמקורה במוסדות העוסקים ברפואה, פיתוח תרופות או מחקר רפואי, בין אם בתי חולים, מרפאות, מעבדות או מפעלים.

  2. בוצה תעשייתית: תוצר לוואי של תהליכי הטיפול בשפכים תעשייתיים, המכיל חומרים מסוכנים. פינוי בוצה תעשייתית מצריך שימוש במכלים מותאמים כדי למנוע תגובה של החומר המסוכן עם האריזה וכדי למנוע אירוע שפך או פגיעה בסביבה בעקבות זאת.

  3. פסולת מינרלית: פסולת המכילה מינרלים מסוכנים למיניהם, למשל קרקעות מזוהמות.

כיצד מפנים פסולת תעשייתית?

כיום, הרגולציה בנושא של פינוי פסולת תעשייתית והטיפול הנכון בה הולכת והופכת מורכבת יותר, ודורשת הרבה יותר תשומת לב ארגונית.


בשנים האחרונות, על רקע כמויות הפסולת הגדולות הנוצרות בתעשייה, נוצר הכרח לפינוי הפסולת התעשייתית ולמחזורה ע"י חברות מוסמכות, ואכן קיימות חברות רבות שמספקות את השירותים הללו.


עם זאת, מפעלים יכולים לאמץ מדיניות של התייעלות במשאבים כדי לצמצם את כמות הפסולת והשפכים שלהם, זאת בין היתר באמצעות הפרדת זרמים והכנסת טכנולוגיות טיפול בשפכים תעשייתיים.


פסולת תעשייתית אשר אינה מפונה לאתרי פינוי פסולת או אתרי מחזור מורשים מהווה סכנה בריאותית ועלולה לפגוע קשות באיכות החיים ובסביבה.


על כן, הליך פינוי פסולת תעשייתית אינו מסתכם באיסוף הפסולת וסילוקה מהמפעל כדי שהייצור יוכל להימשך ללא הפרעות.


אחריותם של בעלי המפעל אינה מסתיימת כאשר הפסולת יצאה מהמתחם שלהם, מפני שפינוי נכון ומקצועי של פסולת תעשייתית מוגדר כחובה על פי חוק.


זאת, לא רק על מנת לפנות את הפסולת ולשמור הניקיון במפעל, אלא גם, ולא פחות חשוב מכך, על מנת לצמצם נזקים סביבתיים.


צמצום הנזקים הסביבתיים נעשה במגוון רחב של דרכים: מחזור, השבה או השמשה מחדש, כאשר העיקרון המנחה בכל אחת מהדרכים הוא התייעלות במשאבים.


טיפול נכון ומקצועי בפסולת תעשייתית צריך להתבצע אך ורק על ידי מי שמוכשר לכך, תוך עמידה קפדנית בתקני האיכות ובהתאם להוראות של המשרד להגנת הסביבה.


יש לציין שכחלק מעקרונות הכלכלה המעגלית, מחזור והשבת פסולת עדיפים תמיד על פני הטמנה, כל עוד מתאפשר.


131 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments


bottom of page