top of page

חוק הרישוי הסביבתי המשולב – מהו? למי הוא מיועד?

  • dzrihen
  • 24 בספט׳ 2024
  • זמן קריאה 4 דקות

עודכן: 4 בנוב׳

חוק רישוי סביבתי משולב, שהושק בישראל באפריל 2024, מהווה צעד משמעותי לקראת ייעול הרישוי הסביבתי והתאמה לסטנדרטים אירופיים מתקדמים (IED/IPPC). המאמר נועד להבהיר את עיקרי החוק, על מי הוא חל, מהו "היתר אחוד" המאחד היתרי פליטה, רעלים ורישיון עסק, מהם לוחות הזמנים ליישום, וכיצד מפעלים וארגונים יכולים כבר עכשיו להיערך נכון.


אסדרה סביבתית משולבת (IED/IPPC): עיקרי החוק

החוק אושר בכנסת באפריל 2024 ומטרתו לתאם ולאחד את היבטי הפליטה וההשפעה הסביבתית של מקורות פליטה נדרשי היתר. הוא מאמץ עקרונות אירופיים (IED) ומקדם שקיפות, ודאות רגולטורית והפחתת בירוקרטיה.במסגרת האסדרה, יתבצע איחוד היתרים שיצמצם תהליכים, יאריך תוקפים ויקצר זמני מענה. “היתר אחוד” ירכז תחתיו את היתר הפליטה, היתר הרעלים ותנאי רישיון העסק ותוקפו יהיה 7 או 10 שנים בהתאם לאופי הפעילות.


איך “חוק הרישוי המשולב” מיישר קו עם אירופה

חוק רישוי סביבתי משולב, שהושק בישראל באפריל 2024, מיישר קו עם הסטנדרטים האירופיים המתקדמים. החוק מאמץ את גישת הטכנולוגיות המיטביות הזמינות (BAT), המחייבת מפעלים להשתמש בטכנולוגיות ותהליכים מתקדמים להפחתת פליטות והשפעות סביבתיות, כדי למזער את ההשפעה הכוללת על הסביבה. לצד זאת, החוק קובע דירוג פעילויות וסיכונים בהתבסס על התוספת השלישית, תוך שימוש במתודולוגיות בינלאומיות כגון SEVESO ו"ספי B" בתקנות אמות המידה, להבטחת הערכת סיכונים מדויקת ומפורטת. בנוסף, החוק משפר מנגנוני פיקוח, בקרה ושיתוף מידע בין גורמים, תוך שמירה על סמכויות הפיקוח והאכיפה של השלטון המקומי, לקידום שקיפות, יעילות ועמידה בסטנדרטים סביבתיים גבוהים.

       

רישוי סביבתי - מה משתנה בפועל למפעלים?

חוק רישוי סביבתי משולב, שהושק באפריל 2024, מביא לשינוי משמעותי במערך הרישוי למפעלים בישראל, תוך ייעול תהליכים והתאמה לסטנדרטים אירופיים מתקדמים (IED/IPPC). החוק מציג "היתר אחוד" שמאחד תחת מסמך רגולטורי יחיד את כל הדרישות, מפחית כפילויות, משפר בהירות ומספק ודאות תכנונית למפעלים. להלן השינויים המרכזיים בפועל:

●        היתר אוויר אחוד: משלב היתר פליטה, היתר רעלים ותנאי רישיון עסק, עם תוקף של 7 עד 10 שנים, בהתאם לסוג הפעילות.

●        היתר רעלים אחוד: מיועד למפעלים שאינם נדרשים בהיתר פליטה, מאחד היתר רעלים ותנאי רישיון עסק, בתוקף של 7 עד 10 שנים.

●        מפרט אחיד לסיווג C: עבור עסקים בסיווג C (סיכון נמוך יותר), כולל היתר רעלים C ותנאי רישיון עסק, בהתאם לדרישות מופחתות.

●        פטור מהיתר רעלים: כ-64% מהמפעלים עשויים לקבל פטור מהיתר רעלים, בהתבסס על סיווג ורמת סיכון לפי התוספת השלישית לחוק.

●        איחוד תנאי רישיון עסק: תנאי ההיתר האחוד משמשים גם כתנאי רישיון העסק, ליצירת מסמך רגולטורי עקבי וברור.

●        המשך חלות תנאים קיימים: עד לקבלת ההיתר האחוד או הפטור בפועל, מפעלים מחויבים לעמוד בתנאי היתר הרעלים, היתר הפליטה ורישיון העסק הקיימים.


החלת החוק וקביעת הדירוג

בחוק שהושק באפריל 2024, חל על מפעלים ועסקים בהתאם למאפייני פעילותם ורמת הסיכון הסביבתי שהם מייצרים. ההחלה נקבעת על בסיס קנה המידה של הפעילות, סוגי החומרים המסוכנים, כמויותיהם ומאפייני הסיכון, כפי שמוגדר בתוספת השלישית לחוק. מפעלים נדרשים לעמוד בדרישות רגולטוריות המותאמות לרמת הסיכון שלהם, כאשר פעילויות בעלות סיכון גבוה יותר, כגון אלו הכוללות כמויות גדולות של חומרים מסוכנים או פליטות משמעותיות, מחויבות בתנאים מחמירים ומפורטים יותר. הדירוג מבוסס על מתודולוגיות בינלאומיות כמו SEVESO וספי B, המאפשרות סיווג מדויק של מפעלים לפי רמת הסיכון, תוך הבטחת ציות לסטנדרטים סביבתיים מתקדמים.



ree

לוחות זמנים, הארכות ומה עושים עכשיו

לוחות הזמנים להחלת החוק נפרסים על פני העשור הקרוב, בכפוף לשינויים שיוביל המשרד להגנת הסביבה.נכון לעכשיו: בעלי היתר רעלים שתוקפו פוקע לאחר 1.9.2024 אמורים לקבל מכתב הארכה. אם לא קיבלתם - יש לפנות לממונה רעלים המחוזי. שימו לב: אם התבקשתם להגיש בקשה לחידוש היתר רעלים ולא הגשתם - אינכם פטורים מהגשה.


שינויים בפעילות: מתי צריך אישור מראש?

חוק רישוי סביבתי משולב מחייב מפעלים לדווח על שינויים בפעילותם שעשויים להשפיע על הסביבה, בהתאם להנחיות המשרד להגנת הסביבה. התהליך דומה להליכי היתר פליטה לאוויר: שינויים משמעותיים, כמו הוספת קו ייצור שמגדיל פליטות או שימוש בחומרים מסוכנים חדשים, דורשים אישור מראש מהמשרד להגנת הסביבה, שכן הם עשויים לחייב עדכון של ההיתר האחוד. נכון לספטמבר 2025, המדריך הרשמי להגדרת שינויים משמעותיים טרם פורסם, ולכן מומלץ להיוועץ עם מומחים או עם הרגולטור במקרה של ספק. לעומת זאת, שינויים לא-משמעותיים, כגון שדרוג ציוד שמפחית פליטות ללא שינוי בתפוקה, דורשים רק הודעה מראש של 45 יום למשרד, ללא צורך באישור רשמי. תהליך זה מבטיח ציות רגולטורי תוך שמירה על גמישות תפעולית למפעלים.


דוגמאות

עשוי להיחשב משמעותי:

●        הוספת קו ייצור חדש המגדיל פליטות או משנה מהותית את סוג המזהמים.

●        מעבר לחומרי גלם עם פרופיל סיכון גבוה יותר (לפי SEVESO/ ספי B).

●        גידול ניכר בכמויות חומרים מסוכנים המאוחסנים באתר.


עשוי להיחשב לא-משמעותי:

●        שדרוג טכנולוגי שמקטין פליטות בלי שינוי בתפוקה/בסוג המזהם.

●        שינוי ארגזי נהלים פנימיים ללא השפעה סביבתית בפועל.


בכל מקרה של ספק - מומלץ לבחון מקצועית את השינוי מול ההגדרות והרגולטור לפני ביצוע.

החוק החדש מביא יתרונות משמעותיים למפעלים ועסקים בישראל תוך התאמה לסטנדרטים בינלאומיים. עם זאת, המעבר להיתר האחוד כרוך גם באתגרים שדורשים היערכות מקצועית.


להלן היתרונות המרכזיים ואתגרי המעבר:


יתרונות

●        ריכוז דרישות במסמך אחד: החוק מאחד את כל הדרישות הסביבתיות (היתר פליטה, היתר רעלים, תנאי רישיון עסק) למסמך רגולטורי יחיד, מפחית כפילויות, ממזער חוסר בהירות ומקל על ניהול הציות.

●        תוקף ארוך של 7-10 שנים: ההיתר האחוד מציע תוקף ממושך, בהתאם לסוג הפעילות, ומספק ודאות תכנונית והשקעתית למפעלים, תוך צמצום הצורך בחידושים תכופים.

●        התאמה לסטנדרטים בינלאומיים: החוק מיישר קו עם תקני OECD והאיחוד האירופי (IED/IPPC), מקל על פעילות בינלאומית, משפר את המוניטין של מפעלים ומבטיח עמידה בסטנדרטים גלובליים.


אתגרי מעבר

●        מיפוי והטמעת תהליכי ציות מחדש: המעבר דורש מיפוי מחודש של תהליכים פנימיים והתאמתם לדרישות החוק, מה שעשוי לדרוש זמן ומשאבים משמעותיים.

●        סנכרון נתונים בין היתרים קיימים לנהלים תפעוליים: מפעלים נדרשים ליישר קו בין היתרים קיימים (פליטה, רעלים) לנהלים תפעוליים, כדי להבטיח עקביות עם ההיתר האחוד.

●        התאמת מערכי ניטור ודיווח: יש לעדכן מערכות ניטור ודיווח כך שיתאימו לשפה הרגולטורית החדשה, דבר שעשוי לכלול שדרוג טכנולוגי או הכשרות לעובדים.


שאלות נפוצות (FAQ)

האם החוק חל על כל המפעלים? לא. ההחלה נקבעת לפי סוג והיקף הפעילות, מאפייני סיכון וסיווג בתוספת השלישית. ישנם עסקים שייהנו מפטור מהיתר רעלים בהתאם לקריטריונים.

איך נקבע אם השינוי שאני מתכנן “משמעותי”? הדבר ייקבע לפי המדריך הייעודי (שטרם פורסם בעת כתיבת המאמר) ועקרונות השפעה סביבתית. עד לפרסום - יש לפעול בזהירות, לתעד ולבחון כל שינוי מול מומחה/רגולטור.

קיבלתי מכתב הארכה - האם אני "מסודר" עד ההיתר האחוד? המכתב מאריך תוקף, אך החובות הקיימות אינן מתבטלות. יש לעמוד בתנאים הנוכחיים ולהיערך לדרישות ההיתר האחוד.


צריכים ליווי? סוטוק כאן בשבילכם

המעבר ל-חוק רישוי סביבתי משולב הוא הזדמנות לסדר, לייעל ולחזק את הציות הסביבתי - אך הוא דורש היערכות מקצועית. יועצי סוטוק מלווים מפעלים וחברות במיפוי, סיווג, Gap Analysis, הכנת מסמכי ציות והתקשורת מול הרגולטור - עד לקבלת ההיתר האחוד והטמעתו בתפעול היומיומי. צרו קשר ונשמח לבנות לכם תכנית היערכות ממוקדת, יעילה ותואמת רגולציה.


 
 
 

תגובות


bottom of page